فهرست مطالب

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 69، شتاء 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی بیانلو* صفحات 1-24

    علم الاصوات فرع من علم اللغه العام، والذی یدرس الاصوات االلغویه للوقوف علی القوانین العامه المتعلقه باصوات الکلام وإنتاجه. وهو اللبنه الاولی والرئیسه فی النظام اللغوی. والانسجام الصوتی ظاهره لغویه تحدث فی الصوائت والصوامت؛ وهو تاثر الاصوات بعضها ببعض ینتهی إلی نوع من المشابهه بینها. وهذه الظاهره تطرا بآلیاتها فی اکثر اللغات، منها العربیه والترکیه الاذربیجانیه، إذ تمتاز کلتاهما بهذه الظاهره، لاتصافهما بالإیقاعیه الصوتیه فی صیاغه المفردات. ویلفت النظر إشکالیه وجود المفردات الدخیله العربیه الخاضعه للانسجام الصوتی فی الترکیه الاذربیجانیه. إذن، هذه الدراسه تهدف، عبر المنهج الوصفی-التحلیلی ونظرا للسانیات الصوتیه المقارنه، إلی معالجه بعض الکلمات العربیه الدخیله ومقارنه سماتها الصوتیه، ضمن استعمالها فی الترکیه الاذربیجانیه، من جهه تطویع الصوائت والصوامت لتتبین لنا معالم النظام الصوتی بین اللغتین، اولا؛ ولتتضح کیفیه معامله اللغه الاذربیجانیه مع اللفظ العربی الدخیل عند التصرف فی کینونته الصوتیه تطویعا لها، ثانیا. وهذا الامر، بالطبع، یعتبر منجزا علمیا یفیدنا فی الکشف عن المشابهات والمفارقات التی تتجسد فی النظام الصوتی بین اللغتین ومدی الخلاف بینهما، ضمن الدراسات الصوتیه المقارنه. والحاصل ان تاثر الصوائت رجعی وتقدمی اشتملت علیهما العربیه والاذربیجانیه. والصوامت العربیه، تمیل فی التجاور إلی الانسجام، کما الاذربیجانیه. وإن إتباع الحرکه لحرف اللین توافق حرکی عریی یقع فی المیل من الکسره إلی الیاء والضمه إلی الواو والفتحه إلی الالف؛ ومن عاده اللغه الترکیه إشباع الکسره وتمثیلها یاء. وإن التزام الهمزه وتحقیقها من خصائص العربیه وهی قد تتخلص منها بحذفها او تلیینها؛ کما الاذربیجانیه. وقد وردت فی الاذربیجانیه مصادر عربیه ذات حروف الحلق التی توثر فی إشباع الکسره وعدمه؛ وهذه الظاهره لاتوجد فی العربیه.

    کلیدواژگان: العربیه والاذربیجانیه، الانسجام الصوتی، الصوائت والصوامت، الکلمات الدخیله
  • زهره قربانی مادوانی*، ریحانه علوی طبائی صفحات 25-52

    تبتعد اللغه العربیه عن اللغه الفصحی المعیاریه یوما بعد یوم متاثره باللغات الاجنبیه، منها الإنجیلزیه. بما ان اللغه الإنجلیزیه تستند إلی السهوله فتاثرت اللغه العربیه کذلک من هذه المیزه. فشهدت اللغه العربیه دخول الاسالیب الجدیده متاثره بالترجمه الحرفیه من اللغات الاجنبیه إلی العربیه. یتاثر الادب من الاسالیب المستعمله فی اللغه الإعلامیه، ویمکن تتبع هذه الاسالیب فی الروایات والقصص. وعلی هذا الاساس ننقسم الادباء إلی قسمین: القسم الاول یعتمد علی اللغه العربیه الفصحی القدیمه والقسم الثانی یتاثر من اللغه المعاصره. اما بالنسبه إلی طه حسین الذی هو من الروائیین المبرزین ومن رواد الروائین العرب فیمکن القول إن نمطه الکتابی کان یعتمد اللغه العربیه الفصحی. واما محمود شقیر وهو من المولفین المعاصرین والذی کان مرشحا لجائزه البوکر العربیه فی عام 2015م فیتمیز هذا باستعماله المعاصره ویمیل فی الکتابه نحو السهوله. من هذا المنطلق نهدف فی هذا المقال إلی معالجه قصص طه حسین ومحمود شقیر وروایاتهما بنمطی التحلیلی والاستقرائی للتعرف علی اللغه المعاصره واسالیبها. ومن اهم ما حققه البحث هو ان محمود شقیر استفاد من الاسالیب الجدیده التی تعد من معطیات تطور اللغه. ولکنه استفاد من بعض الاسالیب الخاطئه وبعض التراکیب المستورده من اللغات الاجنبیه ایضا، وکان من الافضل ان یحذر منها ویستبدلها بالتراکیب العربیه. فمن الجدیر ان یراقب المصححون لغه المولفین والمترجمین للحفاظ علی اللغه. فلا بد من حمایه  التراث العربی وقواعد اللغه، لان اللغه شیئا فشیئا تنهدم وفی إثرها تنهدم الحضاره انهداما وهو من مقاصد العولمه.

    کلیدواژگان: اللغه المعیاریه، اللغه المعاصره، الروایه، طه حسین، محمود شقیر
  • شیوا صادقی*، هدیه جهانی صفحات 53-82

    النسویه هی حرکه اجتماعیه بدات فی اواخر القرن الثامن عشر فی اوروبا وامریکا بهدف القضاء علی التمییز بین الجنسین ضد المراه. هذه الحرکه، سواء فی مجال السیاسه والمجتمع او فی مجال الادب، هی نتیجه عدم الاهتمام بالمراه فی المجتمع الابوی، وفی اواخر الستینیات، دخلت الافکار النسویه مجال «النقد الادبی». یحلل النقاد الادبیون الاعمال الادبیه من خلال مقاربتین: «التاثیرات الانثویه» و«نقد المولف». فی غضون ذلک، برزت نظریه المناهج الاربعه للناقده إلین شوالتر فی القرن العشرین، والتی تتضمن مناهج بیولوجیه وثقافیه وتحلیلیه ونفسیه ولغویه، من الممکن للمراه ان تنتقد الاعمال. بناء علی ذلک، یمکن تحدید مکانه المراه فی الاعمال الادبیه والتحقیق فیها. وفی هذه الدراسه تتم المقارنه بین روایتین إحداهما للکاتبه الإیرانیه نسرین ثامنی بعنوان «گلی در شوره زار» والاخری للکاتبه الجزائریه احلام مستغانمی بعنوان «الاسود یلیق بک»، لانتقاد وتحلیل کتابات کل من: النساء للاختیار ودعنا نحلل ونتحقق من الاساس. معاییر کتابه المراه کما تراها إیلین شوالتر، لإعطاء صوره اوضح عن وضع المراه، والظلم الذی تعرضت له، وافکارها ومثلها. منهج البحث فی هذه المقاله هو (الوصفی- التحلیلی) والدراسه مبنیه علی نظریه إیلین شوالتر. اجری هذا البحث بهدف دراسه هاتین الروایتین بالاعتماد علی نظریه إیلین شوالتر الرباعیه، وتظهر النتائج المحدده ان هاتین الروایتین تتمتعان بخصائص نسویه ترتکز علی اربعه محاور: بیولوجیه، وثقافیه، وتحلیلیه، ولغویه والتی تشکلت علیها نظریه شوالتر وفیها یمکن العثور علی علامات ابعاد الکتابات النسائیه. الاختلافات الواضحه بین هاتین الروایتین تکمن فی الواقعیه السیاسیه التی یمکن الشعور بها فی «الاسود یلیق بک» بسبب الإشاره إلی القضایا السیاسیه فی الجزائر، مقارنه بالروایه غیر السیاسیه بالکامل «گلی در شوره زار»، وهی روایه اجتماعیه. فی روایه «نسرین ثامنی» الواقعیه النفسیه هی التوسط فی النزاعات الداخلیه والصراعات العاطفیه اقوی.

    کلیدواژگان: النسویه، إیلین شوالتر، الاسود یلیق بک، گلی در شوره زار
  • الهه مختاری*، صغری فلاحتی صفحات 83-106

    تتابط المرونه النفسیه قضیه هامه هی دراسه علاقه اللغه وعالم النفس فی الذهن البشری وکیفیه هذه العلاقه المتمثله فی الذهن عند الاصطدام باکداس المفردات والالفاظ، فلا یکون إنجاز هذه المهمه إلا علی ید سمات تنظیمیه هی القدره علی التاقلم، والتوافق، والتصدی، ومواجهه الضغوط والنکبات او منغصات الحیاه. المرونه النفسیه من العلوم النفسیه الحدیثه التی ابصرت النور السبعینیات إثر التفاعلات النشیطه التی حدثت بین العلوم آنذاک. ومن الذین شمروا عن سواعدهم لیخصبوا هذا الاتجاه: «مارتن سیلیغمان» الذی وضع الحجر الاساس للعلوم النفسیه الحدیثه وسکبها فی اطر متینه. قمنا فی هذه المقاله بدراسه المرونه النفسیه فی اعتذاریات الشاعرین إبراهیم بن المدبر وابن زیدون، بالاعتماد علی المنهج الوصفی- التحلیلی. وتوصلنا إلی ان إبراهیم بن المدبر کان اکثر مرونه فی اعتذاریاته بالنسبه إلی ابن زیدون فی اشعاره الاعتذاریه. فلم یتذلل ابن المدبر طوال فتره سجنه واستطاع ان یتحمل آلام السجن ویصبر علی المشاکل، ولکن تضاءل العزه والکرامه لدی ابن زیدون شیئا فشیئا ویلاحظ الاعتداد بالنفس بشکل واضح فی اعتذاریاته.

    کلیدواژگان: إبراهیم بن المدبر، ابن زیدون، الاعتذاریات، المرونه النفسیه، مارتن سیلیغمان
  • محمد کلاشی*، فرامرز میرزائی، عیسی متقی زاده، غلامرضا کیانی صفحات 107-128

    زبان داستان، از جمله داستان کودک، جذابیت هنری دارد واز دیگر انواع ادبی به زبان معیار نزدیکتر است، از این رو منبع مناسبی برای تدوین مواد آموزشی زبان عربی به کودکان و نوجوانان به شمار می رود. با این وجود، در متون آموزشی آموزش زبان عربی به کودکان و نوجوانان فارسی زبان، از داستان عربی کودک کمتر استفاده شده است. این نوشتار می کوشد با کاربست داستان عربی کودک در آموزش زبان عربی به کودکان ونوجوانان فارسی زبان، بر اساس روش شبه تجربی و ابزارهای علمی لازمه این روش، میزان تاثیر این متون را در یادگیری مهارت خوانداری زبان عربی به آنان روشن سازد. در این پژوهش ابتدا مواد آموزشی لازم براساس معیارهای علمی و مبانی نظری آن، طراحی و تدوین شد. سپس در دو گروه (کنترل و آزمودنی) از دانش آموزان مدارس متوسطه اول از مدارس شهرستان نور استان مازندران، اجرا گردید. ابتدا پیش آزمون و  پس از تدریس متون داستانی برگزیده، پس آزمون از این دوگروه گرفته و در هنگام تدریس نیز از روش مشاهده استفاده شد. در نتیجه، با مقایسه پیش آزمون وپس آزمون این دو گروه و تحلیل داده های مشاهده گروه آزمودنی روشن شد که کاربست داستان کودک در یادگیری زبان آموزان کودک ونوجوان فارسی زبان تاثیر معناداری دارد و در تقویت مهارت خواندن و درک متن آنان بسیار موثر بوده است.

    کلیدواژگان: داستان عربی کودک، آموزش زبان عربی، مهارت خوانداری، مقطع متوسطه اول، زبان آموزان فارسی زبان
  • چیمن محمدی بایتمبر، محمدنبی احمدی* صفحات 129-152

    رمان «خبز علی طاوله الخال میلاد» اولین رمان نوشته «محمد النعاس» و برگزیده بوکر عربی سال 2022 است. این رمان روایت شخصیت هایی است که در شرایط جامعه لیبی و فرهنگ حاکم بر آن درگیر روان رنجوری ها و تنش های متعددی گشته اند. «محمد النعاس» در این رمان به خوبی توانسته است ویژگی های روانی افراد جامعه اش را با دقت به تصویر بکشد. این نحوه پرداخت شخصیت ها، ضرورت انجام پژوهشی با رویکرد روان شناختی را تبیین می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و بر آن است با رویکردی روان شناختی، با توجه به نظریه طرح واره درمانی جفری یانگ از دلایل شکل گیری طرح واره های ناسازگار اولیه در وجود «میلاد» شخصیت اصلی داستان که در پی دست یافتن به هویت مردانه خود که از کودکی با آن مشکل داشته است، پرده بردارد و راهبردهای برون رفت او از این طرح واره ها را بررسی کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ریشه اختلالات او به دوران کودکی و نوجوانی اش برمی گردد و فقدان الگوهای کارآمد بستر مناسبی را برای پدیدآیی طرح واره های ناسازگار اولیه در روان وی، فراهم آورده است. بررسی ها حاکی از آن است که این شخصیت در حوزه «طرد و بریدگی» که شامل طرح واره های اولیه و غیرشرطی «محرومیت هیجانی و نقص و شرم» است، گرفتار شده و با طرح واره شرطی «اطاعت» سعی در برون رفت از طرح واره های فوق را دارد. او ابتدا «سبک مقابله ای تسلیم» را برگزیده و سپس «جبران افراطی» را در مقابله با طرح واره هایش اتخاذ می کند.

    کلیدواژگان: جفری یانگ، محمد النعاس، طرح واره، خبز علی طاوله الخال میلاد
  • مریم محمدی، مرتضی قائمی*، ناصر قره خانی صفحات 152-180

    «صدای دستوری»، مشخصه ای نحوی است که زیر گروه «لایه نحوی سبک»، دسته بندی می شود و «کارکرد معنایی» آن، بازشناسی دیدگاه نویسنده از لابه لای ساخت نحوی است. به بیان ساده، صدای دستوری، ارتباط فعل را در جمله های فعلیه با دیگر شرکت کنندگان در فرایند فعلی می سنجد. مسند که جایگاه ویژه ای در دستور زبان انگلیسی دارد، مبنای تقسیمات «صدای پایه» از منظر کلایمن قرار گرفته است. «صدای پایه» به عنوان یک صدای قدیمی، به مکان و فعال بودن فعل و یا مسند جمله نظر دارد. مسندهای «کنترل» و «غیرکنترل» که در زمره مسندهای «واژگانی» این دستور زبان قرار می گیرند، به ترتیب، با استدلال هسته و یا با عمل مسند، شناخته شده و صدای پایه را دسته بندی می کنند. تنوعی که در صدای پایه کلایمن، با دسته بندی انواع مسند حاصل می آید، نظریه او را از منظر «کارکرد معنایی انواع مسند» تبیین می کند و نامه پنجاه و سوم با داشتن افعال متنوع و بسیار، بستری مناسب برای پژوهش حاضر، قرار گرفته است. این جستار با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و نیز به منظور بیان سطح انطباق، میان صدای پایه و مسندهای کنترل و غیرکنترل در نامه پنجاه و سوم، محصول پیش رو را ارائه می نماید: 264 فعل از نامه پنجاه و سوم نهج البلاغه، صدای پایه را نمود می دهند. از این تعداد، دسته صدای منحصرا فعال، با 114 فعل که نقطه با اهمیت را رخداد قرار داده اند، بر تقسیم بندی انواع مسند از منظر کلایمن مطابق است.

    کلیدواژگان: انواع مسند، صدای دستوری «پایه»، نامه 53 نهج البلاغه
  • الهه تمیمی، علی دودمان کوشکی*، علی سلیمی، حمیدرضا شعیری صفحات 181-204

    محمود درویش یکی از شاعران معاصر ادب عربی است که سروده هایش، بازتاب آمال و آلام سرزمین فلسطین است. «زن» و «میهن» از پر بسامدترین مفاهیمی هستند که در سروده های وی نقش آفرینی کرده اند. این دو مفهوم در بسیاری از اشعار درویش، به هم پیوند خورده و ترکیبی دوگانه تشکیل داده اند. این جستار می کوشد تا دوگانه «زن/میهن» را بر اساس نظام عاطفی گفتمان به شیوه ای توصیفی - تحلیلی، در برخی اشعار وی بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که: در سروده هایی از محمود درویش که «زن/میهن» محور اصلی مضمون است، چگونه خلق و طغیان معنا را می توان بر اساس نظام عاطفی گفتمان تبیین نمود؟ نظام عاطفی گفتمان، یکی از گونه های گفتمانی در نشانه معناشناسی است که به رابطه میان مجموعه نشانه های صورت (دال ها) و محتوا (مدلول ها) توجه می کند. زیرا در بستر همین روابط دالی و مدلولی است که حضور ادراکی شوش گران اتفاق افتاده و آفرینش معنا ممکن می گردد. نتایج نهایی این گفتار بیانگر آن است که نظام عاطفی گفتمان در این اشعار، مبتنی بر ساز و کاری ادراکی، جسمانه ای و تنشی است که عمدتا شاعر، دو مفهوم «زن» و «میهن» را به عنوان دست افزاری هنری برای انتقال معانی رنج و اندوه مردم فلسطین  به کار گرفته است تا به واسطه آنها، بتواند احساس مخاطب را نیز برای درک این معانی با خود همراه نماید و به عبارت بهتر، از طریق استعلای مفهوم زن به مفهوم وطن، به دنبال نفی این دوگانگی است.

    کلیدواژگان: نشانه معناشناسی، نظام عاطفی گفتمان، محمود درویش، زن، میهن
|
  • Ali Bayanlou* Pages 1-24

    Phonetics studies the rules of production of verbal sounds, which is the first clay of the linguistic. Phonetic harmony is a phenomenon that occurs in vowels and consonants. The influence of phonemes leads to similarity between them. The mechanisms of this phenomenon exist in Arabic and Azeri. Because the characteristic of these languages is the phonetic rhythm in the structure. Arabic loanwords are subject to phonetic coordination in Azeri. This research, relying on the descriptive-analytical method and comparative phonetics, deals with the study of Arabic loanwords in Azeri and the comparison of phonetic mechanisms between the languages in vowels and consonants. In this review, the phonetic system is discussed and the way Azeri language deals with Arabic loanwords and how to localize phonemes is shown. It will be beneficial to follow the similarities and differences of the phonetic system between Arabic and Azeri. The results are as follows: the influence of vowels (anterior and posterior) occur in both. Arabic consonants accept phonetic harmony. This harmony exists in the Azeri phonetic. Subordination of short vowels to long includes the harmony between Kasra with "i", Zamma with "u", and Fatha with "a". In the Azeri language, the Kasra in loanwords is expressed in the form of "i". In Arabic, consonant of Hamza is removed or turned into a vowel. This phenomenon occurs in the loanwords. Arabic infinitives have entered Azari and the vowel letter is effective in keeping the kasara or turning it into "i". This phenomenon does not exist in Arabic.

    Keywords: Arabic, Azeri Turkish, Phonetic harmony, vowels andconsonants, loanwords
  • Zohreh Ghorbani Madavani *, Reyhaneh Alavi Tabaei Pages 25-52

    Every Day The Arabic language is moving away from the standard classical language, which is Due to foreign languages, including English. while the English language is based on simplicity, the Arabic language was also affected by this feature. And new styles were shown in this language This phenomenon was due to word by word from foreign languages into Arabic. Literature was also affected by these new styles used in the media language, and these styles can be seen in novels and stories. On this basis, we divide the writers into two groups: The first part depends on the ancient classical Arabic language, and the second part is influenced by the contemporary language. As for Taha Hussein, who is one of the prominent novelists and one of the pioneers of Arab novelists, it can be said that his writing style was based on classical Arabic. As for Mahmoud Shuqair, one of the contemporary authors who was nominated for the Arab Booker Prize in 2015, who belived in the contemporary use and tends towards simplicity in writing. In this article, we aim to address the stories of Taha Hussein and Mahmoud Shuqair and their novels in two styles, analytical and inductive, to get to know the contemporary language and its styles. One of the most important achievements of the research is that Mahmoud Shuqair benefited from the new methods, which are considered as part of the development of the language. However, he benefited from some wrong methods and some structures imported from foreign languages as well, and it would have been better for him to beware of them and replace them with Arabic structures.It is worthwhile for proofreaders to monitor the language of the authors and translators to preserve the language.It is necessary to protect the Arab heritage and the rules of the language, because the language is gradually being destroyed, and as a result, civilization and culture are being destroyed, which is one of the purposes of globalization.

    Keywords: Standard language, Contemporary language, Novel, Taha Hussein, Mahmoud Shukair
  • Shiva Sadeghi*, Hedieh jahani Pages 53-82

    The feminism movement is a social movement whose goal is to dismantle the gender discrimination of women that started in the late 18th century in Europe and America. This movement, whether in the political and social field or in the field of literature, is the result of the lack of attention paid to women in The society is patriarchal. In the late 1960s, feminist ideas entered the domain of "literary criticism" and literary critics analyze literary works with two approaches: "female effects" and "female author criticism". In the meantime, the theory of the four approaches of Elaine Showalter, a prominent American critic of the 20th century, which includes biological, cultural, psychoanalytical and linguistic approaches, has made it possible for women to criticize the work, relying on it Ability to recognize and examine the position of women in literary works. Therefore, the present article has tried to criticize a novel by Nasrin Thamni, an Iranian woman writer, entitled "Goli der Shurezar" and a novel by Ahlam Mostaghanami, an Algerian woman writer, entitled "Al-Aswad Yaliq Bek" (You are beautiful black). to choose women's writing and analyze it according to the criteria of women's writing considered by Elaine Showalter, in order to get a clearer picture of the situation of women, the oppressions that have been inflicted on them, and their thoughts and ideals. brought This research has been conducted with the aim of examining these two novels based on Elaine Showalter's fourfold theory, and the specific results of this research show that these two novels have feminist characteristics based on four axes: The obvious difference between these two novels is the political realism that can be felt in "Al-Aswad Yaliq Bek" due to its reference to political issues in Algeria, compared to "Goli Der Shure Azar" which is a completely non-political and social novel. It can also be said that psychological issues and internal conflicts and emotional conflicts are stronger in the novel "Nasrin Thamani". The research method in this article (descriptive analysis) is based on Elaine Showalter's theory.

    Keywords: feminism, Eileen Showalter, alaswad yalig beka, Gli der Shorah Zar
  • Soghra Falahati, Elahe Mokhtari * Pages 83-106

    Psychological resilience is one of the modern psychological sciences in the seventies after the active interactions that to happen between the sciences at that time. One of the scientists who made significant efforts in this field was Martin Seligman. This science examines the level of human resilience in the face of difficulties and problems in life. The degree of mental resilience is one of the most important issues in modern psychology; But How is this relationship represented by the mind when colliding with heaps of vocabulary and expressions it doubles the importance of this science. This article with the approach of mental resilience in psychology the level of resilience of two poets in facing the hardships of prison and the suffering of distance. This research is written with a scientific-research approach it analyzes the apologies of these two poets. Apologies is actually a poem written to ask for forgiveness the poets asked for forgiveness and pity in these poems. In this research, the apologies of two poets were firstly analyzed, then a comparison was made between them. It seems that Ibn Zaydun appeared weaker compared to Ibrahim Ibn al-Muddabber and the hardships of the prison made him fed up and gradually led him to humiliation.

    Keywords: Mental resilience, Apologies, Ibrahim Ibn al-Muddabber, IbnZaydun, Martin Seligman
  • Mohammad Kalashi, Faramarz Mirzaei, Isa Motaghizadeh, Gholamreza Kiani Pages 107-128

    Children's stories have a unique place in contemporary literature with their unique features and are a source of inspiration for providing Arabic language teaching materials to Iranian children and adolescents. However, it has not been considered in the subject of Arabic language and literature in Iranian universities. Despite the importance of using literature in language teaching and the fact that the use of literature, especially children's stories, is rarely seen in Arabic language curricula for Iranian children and adolescents. Therefore, this article tries to study the application of children's Arabic story and its benefits in teaching Arabic reading skills to children with a descriptive-analytical and quasi-experimental method - based on scientific methods and criteria of language teaching - in teaching Arabic as a better and more useful language. Persian-speaking teenagers pay. To conduct this research, appropriate educational materials based on the criteria of Preset, selected, and taught to junior high school students. The results show gives that the child's story is appropriate to the level of learning of learners and it is easier to read and understand for this group of learners. In addition, the elements on which the child's story is based attract the child's attention more than any other type of literature, and this increases the child's motivation and focus on learning the language with more useful feedback.

    Keywords: The Arabic children's story, teaching Arabic, reading skill, the first intermediate stage, Persian-speaking learners
  • Chiman mohammadi bytambar, mohammadnabi ahmadi* Pages 129-152

    The novel " Bread on Uncle Milad's Table " is the first novel written by Mohammad Al-Naas and has been selected by the Arab Booker in 2022. This novel is a story of characters who were involved in many neuroses and tensions within the context of Libyan society and its prevailing culture. AlNaas adeptly and carefully captures the psychological traits of individuals within his society, thereby highlighting the importance of conducting research from a psychological standpoint. The present study was carried out in a descriptive-analytical approach, drawing upon Jeffrey Young's Schema Therapy theory to explore the underlying causes behind the development of early maladaptive schemas in the protagonist, "Milad" and examines his strategies to overcome these schemas. Milad is a young boy struggling with issues surrounding his male identity, which he has had a problem with since childhood throughout the narrative. The results revealed that the origins of Milad's psychological disorders can be traced back to his childhood and adolescence. The absence of effective coping strategies has created a fertile ground for the emergence of early maladaptive schemas in Milad. The dominant schema in Milad's character is in the field of " Disconnection and Rejection" which includes the basic and unconditional schemas of "Emotional deprivation and Defectiveness/shame". In an attempt to break free from these schemas, Milad employs the conditional schema of" Subjugation". He also adopts a"surrender coping style," followed by a subsequent shift towards an "overcompensation" in dealing with his schemas.

    Keywords: Geoffrey Young, Mohammad Al-Naas, Schema, Bread on UncleMilad's Table
  • Maryam Mohammadi, Morteza Ghaemi*, Naser GharaKhani Pages 152-180

    “Syntactic voice” is a grammatical characteristic that is classified within the “syntactic level of style” group, and its “semantic function” is to recognize the author’s point of view through the grammatical structure.; In simple words, grammatical voice measures the relation of the verb in the current sentences with other participants in the current process; predicate which has a special place in English grammar, is the basis of basic voice divisions from Klaiman's point of view. The basic voice as an old voice refers to the location and activeness of the verb or the predicate of the sentence; The "control" and "non- control" predicates, which are included among the "lexical predicates" of this grammar, are, respectively, with the nucleus and the role of the subject of the sentence; Or with prepositional verbs, they are known and classified as basic voices. The diversity in Kleiman's base voice, by classifying predicate types, explains his theory from the perspective of the "semantic function of predicate types"; And the fifty-third letter, having many and varied verbs, is a suitable platform for the present research. Based on the descriptive and analytical method, And also in order to express the level of conformity, between the base voice and control and non-control predicates, in the fifty-third letter, this essay presents the following product: 264 verbs from the fifty-third letter of Nahj al-Balagha, represent the basic voice, of which the active voice class is exclusively active, with 114 verbs, which have made an important point, are consistent with the division of predicate types from Klaiman's point of view.

    Keywords: Basic voice, Letter 53 of Nahj al-Balagha, Types of predicate
  • Elaheh Tamimi, Ali Doudman Koushli, Ali Salimi, HamidReza shairi Pages 181-204

    Mahmoud Darwish is one of the contemporary poets of Arabic literature whose poems reflect the hopes and pains of the land of Palestine. "Woman" and "homeland" are among the most frequent concepts that have played a role in his poems. This essay has tried to investigate the duality "woman/homeland" based on the emotional system of discourse in a descriptive-analytical approach in some of his poems. Emotional system of discourse is one of the types of discourse in signsemantics that focuses on the relationship between the set of surficial signs (signifiers) and content (signifieds) because it is in the context of the very sign and signified relations that the perceptive presence of the statives takes place and the creation of themes becomes possible. The present research aims to answer this question: How can the creation and overflow of themes be interpreted and explained based on the emotional system of discourse in the poems by Mahmoud Darwish where "woman/homeland" is the main focus of the theme? In other words, how can the creation of themes in the poet's works of this sort be explained and described based on the emotional system of discourse? The ultimate results of the discussion indicate that the emotional system of the discourse in these poems is based on perceptual, corporal, and intensive mechanism which mainly the poet uses the two concepts of "woman" and "homeland" as an artistic tool to convey the suffering and sorrow among Palestinian people through which he would Stimulate the sympathy of the audience about these tragic images i.e. through transcending the concept of woman to the concept of homeland, he seeks to negate this duality in better words.

    Keywords: sign-semantics, emotional system of discourse, MahmoudDarwish, woman, homeland